maanantai 1. helmikuuta 2010

Esipuhe

Ekologinen ajattelu on ollut osa elämääni melkein aina. Muistan ammoisalta 80-luvulta, kun ystäväni kävivät hampurilaisilla perheineen ja minun äitini vain kauhisteli pakkauksista aiheutuvia jätevuoria. Olen siis imenyt vihreitä arvoja jo äidinmaidosta. Ekologisuus ei kuitenkaan ole ollut kovin tietoista tai aktiivista. Olen suosinut luomua, mutta laiskasti. Olen antautunut ostoshimolleni aivan liian usein ja sortunut ostamaan aivan liikaa ja vääriä tuotteita. Olen kierrättänyt aina kaiken kiltisti, mutta joskus siivousvimman vallassa olen löytänyt itseni heittämästä roskiin melko kelvollisiakin asioita vain oman laiskuuden nimissä.

Viime syksynä jokin kuitenkin muuttui. Yhtäkkiä havahduin kaikkiin niihin epäkohtiin, joita omista kulutustottumuksistani ja käytöksestäni löytyi. Huomasin epäjohdonmukaisuuteni siinä, kuinka perheemme juo kallista luomumaitoa, mutta lapset saavat ihan rauhassa syödä einesliharuokia. Tai kuinka sorrun ostamaan ekologisia puhdistusaineita vain siksi, että ne ovat ekologisia, vaikka kotoa löytyy vielä vanhoja vastaavia aineita. Kaikkia sellaisia pieniä asioita, jotka tulivat jostain syystä minulle yhtäkkiä näkyviksi. Rupesin lukemaan aiheeseen liittyviä blogeja, tarkkailemaan omaa ostoskäyttäytymistäni ja pidättäydyin ostamasta turhuuksia.  Viherpiiperrykseni oli siirtynyt aivan toiselle asteelle.

En edelleenkään halua syyllistää itseäni liikaa ja ottaa turhia paineita ekologisuudesta. Pyrin silti olemaan tietoinen kuluttaja, joka ei osta turhaan uutta ja silloin kun ostaa, pyrkii valitsemaan luontoa mahdollisimman vähän rasittavia tuotteita. Olen kuitenkin törmännyt pieneen ongelmaan. Olen aina rakastanut sisustamista ja jo pienenä tyttönä mööpleerannut huonettani, piirtänyt unelmakotini pohjapiirrustuksia ja nyt aikuisena kuulun sisustuslehtien suurkuluttajiin. Nyt tuskailen sisustusintoni ja ekologisuuden ristitulessa. Ongelma on mielestäni hieman sama kuin niillä, jotka rakastavat vaatteita ja ovat kiinnostuneet muodista, mutta yrittävät elää ekologisesti ja eettisesti. Vaihtoehtoina on vanhan suosiminen ja uudistaminen tai ekologisten tuotteiden hankkiminen.

 Tähän blogiini haluan kirjata omia löydöksiäni ja ajatuksiani ekologisista tuotteista, ensisijaisesti sisustamisen näkökulmasta. Voi olla, että lähden rönsyilemään muuhunkin, mutta luontoystävällisyys ja eettisyys ovat avainsanoja.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti